Ultimii ani gasesc organizatiile din ce in ce mai preocupate de construirea unui mediu de lucru motivant si plin de scop pentru membrii generatiei Z, urmati indeaproape de Millenials. Tinand cont de contextul global in care ne aflam, caracterizat de instabilitate, de o populatie care imbatraneste, de noi tendinte legate de ce anume ne dorim de la locul de munca, acest focus pe generatiile mai noi e lesne de inteles. Cu toate acestea, Generatia X ramane un pilon esential al pietei muncii. Aceasta generatie, nascuta intre 1965 si 1980, aduce cu ea o bogata experienta, o atitudine pragmatica si bine ancorata in realitatatile economice variate si aproape sinusoidale pe care le-au traversat și o dorinta de dezvoltare profesionala si personala continua.
Caracteristici in oglinda
O mare parte a generatiei X a experimentat crize economice (criza financiara din 2008), progrese tehnologice (web 2.0, aparitia retelelor sociale) și schimbări de paradigma in peisajul afacerilor (uberizarea multor servicii), obținând o o intelegere si o experienta greu de egalat. Aceste trasaturi le ofera o perspectivă care poate fi de neinlocuit în procese de luare a deciziilor sau procese critice de business.
Generatia Z are un focus pronuntat pe problemele de inechitate sociala si cele de mediu. Sunt activisti in probleme de incalzire globala, diversitate si incluziune, sanatate mentala si drepturile omului. Valorizeaza mult locurile de munca si companiile care demonstreaza etica in business, si sunt implicate in proiecte de responsabilitate sociala si care le ofera si lor oportunitatea de a avea un impact pozitiv in societate.
Generația X are printre trasaturile principala o puternica etica de munca.Majoritatea au devenit angajati pentru prima oara într-o perioadă de prosperitate insa au experimentat pe parcurs si crize economice majore si sunt cunoscuți pentru rezilienta, creativitatea si adaptabilitatea in a-și atinge obiectivele. Angajamentul lor față de cariera este un exemplu pozitiv ce contribuie deseori la productivitatea și stabilitatea exemplificate de diverse organizatii.
Generatia Z apreciaza independenta si vad antreprenoriatul ca prima oportunitate de cariera. Au crescut si sunt inconjurati de o realitate economica a „proiectelor” mai degraba decat a „joburilor” si sunt obisnuiti sa lucreze part time sau pe proiect in timp ce se dedica pasiunilor si valorilor lor. La locul de munca prefera flexibilitatea, autonomia si cauta oportunitati de crestere, uneori avand tendinta sa arda etape. Isi doresc sa experimenteze cu idei noi si sa le vada implementate rapid si nu se simt bine in medii de lucru cu ierarhii bine stabilite sau unde exista mult micromanagement.
Generația X a crescut într-o perioada in care nu se utilizau pe scara larga internetul si retelele sociale. In consecinta, au o tendinta de a fi consumatori mai exigenți de informații și gânditori critici mai abili. Utilizeaza procese mai elaborate în evaluarea informațiilor, sintetizarea ideilor complexe și obisnuiesc sa ia decizii informate.
Generatia Z valorizeaza puternic autenticitatea si transparenta in interactiune. Crescand in era social media au dezvoltat un simt puternic de a sesiza disonantele in comunicare si evita situatiile si persoanele care par inselatoare. La locul de munca apreciaza onestitatea, dialogul deschis, feedback-ul si asteptarile comunicate clar.
Generatia X are un nivel de rezilienta foarte mare si sunt capabili sa jongleze cu multiple responsabilitati, dincolo de intelegerea naturala a conceptului de multi-tasking. Literatura de specialitate ii numeste deseori „generatia sandvis” datorita faptului ca sunt prima generatie care are grija de copii, in timp ce au grija si de parintii lor imbatraniti.
Generatia Z prioritizeaza wellbeing-ul impreuna cu avansarea in cariera. Fiind martori ai efectelor suprasolicitarii si burnout-ului asupra generatiilor dinaintea lor, sunt dornici sa evite astfel de situatii. La birou promoveaza eficienta, productivitatea si un bun time management si cauta locuri de munca ce ofera program flexibil, optiuni de lucru remote, programe de wellbeing si sprijin pentru sanatatea mentala.
Generația X este ancorata in ambele lumi – analogica si digitala. Generațiile mai în vârstă s-ar putea să nu aibă flexibilitatea de a ține pasul cu toate schimbarile, din punct de vedere al tehnologiei si conceptelor cu care operam zi de zi, în timp ce generatiile mai tinere ar putea să nu înțeleagă cum au ajuns lucrurile in modul in care le cunosc – social, tehnologic, economic.
Nascuti intr-un mediu digital, Gen Z au fost inconjurati de tehnologie inca de mici. Favorizeaza utilizarea unui app sa a unei platforme pentru aproape orice – comunicare, invatare, distractie. Se adapteaza rapid oricarei noi tehnologii si sunt avizi sa isi dezvolte incontinuu abilitatile digitale. Asteptarea lor de la un loc de munca este sa incorporeze automat instrumente de lucru si de colaborare digitale, tehnologii moderne si investitii constante in dezvoltarea skillurilor digitale.
Mediul de lucru motivant – ce inseamna pentru fiecare
Pentru Generatia X si Millenials au fost realizate numeroase cercetari atat la nivel national cat si global, care evidentiaza preferintele legate de mediul de lucru.
Cand vorbim de un mix de angajati din toate generatiile insa, solutiile pot fi variate sau aparent contradictorii.
Tocmai de aceea, pentru a fi siguri care sunt cele mai relevante am demarat un survey la nivel national in care invitam toti angajatii ce fac parte din Generatia X (n. 1965 – 1980) sa isi exprime optiunile legate de ce anume ii motiveaza, ce anume reprezinta un mediu de lucru placut, ce anume le ofera echilibru intre viata personala si cea profesionala si cum trateaza organizatiile in care se afla toate aceste elemente.
Survey-ul se regaseste pe site-ul Marco Polo si este accesibil
AICI
Rezultatele vor fi publicate ulterior sub forma unui e-book ce trateaza nevoile diferite de programe de invatare.
Concluzie
Programele pe care le-am derulat de-a lungul timpului ne indica faptul ca diferentele intre generatii sunt bariere doar in teorie. In realitate, exact aceste diferente si modul in care ele sunt armonizate si valorificate, joaca un rol crucial în succesul organizațiilor moderne.
Cum ne bucuram intotdeauna de perspective noi va invitam pe fiecare sa raspundeti la
survey si sa ne ajutati sa aflam concret cum putem construi impreuna un mediu de lucru relevant pentru fiecare generatie.