Prima pagina | Intalniri HR Partner | Articole | Stiri | Cursuri si evenimente | Inscrie-te pe HR Partner | Contact
   
 
 
 
 
Pus la dispozitie de Speakings, 2021-05-24
HR-ii tin diverse prezentari. Dar cate dintre ele atrag atentia din introducere? Daca vrei ca publicul sa fie ochi si urechi, de la primele cuvinte, e nevoie sa deschizi in forta. Afla cum sa incepi o prezentare care sa treaca "testul sprancenelor".
Pus la dispozitie de Romanian Software, 2021-05-24
Companii precum Google, Apple, Netflix sau Amazon au recurs in ultimii ani la recrutarea colaborativa. Acesta este un proces care aduce alaturi reprezentanti ai mai multor departamente ale business-ului, cu scopul de a imbunatati procesul de recrutare si de a asigura angajarea doar a candidatilor care corespund cerintelor si valorilor organizatiei.
Pus la dispozitie de The MIND, 2021-05-26
Cand Freud a fost intrebat "La ce se pricep oamenii cel mai bine?" a raspuns: "La iubire si la munca". Totusi, adeseori munca este perceputa ca o obligatie neplacuta. Ne plac vacantele si ni se pare normal sa ne bucuram de ziua de vineri, nu de cea de luni. Nu este usor pentru profesionistii din HR sa-i apropie pe oamenii din organizatie, insa atunci cand reusesc sa faca asta, implicarea si angajamentul ia amploare.
Pus la dispozitie de Romanian Software, 2021-05-24
Munca unui om de Resurse Umane nu se limiteaza la interviuri de angajare, evaluarile angajatilor si adeverintele de concediu. Intocmirea statelor de plata si managementul personalului sunt, probabil, activitatile cu cel mai mare consum din timpul unui expert in Resurse Umane. De aceea, pontajul automat al salariatilor este salvator, pentru ca economiseste ore pretioase pe care un om de HR le poate dedica altor activitati.
Pus la dispozitie de BIA HR, 2021-05-27
In ultimul an ai trecut probabil la digitalizarea multor servicii in relatiile cu angajatii astfel incat sa nu mai fie nevoie ca acestia sa vina la sediul companiei sa semneze acte importante. Acum semnatura electronica a fost reglementata in domeniul relatiilor de munca prin Ordonanta de urgenta nr. 36/2021. Ioana Dobre, Consultancy Manager la compania de consultanta in resurse umane BIA HR iti spune ce completari si modificari aduce prezenta ordonanta in Codul Muncii.
Pus la dispozitie de BIA HR, 2021-05-27
Legislatia muncii este modificata frecvent pentru a tine pasul cu realitatile din companii, pentru a reglementa relatiile de munca, precum si pentru a stimula reluarea activitatii profesionale la nivelul pre-pandemie. In plus, sanctiunile pentru nerespectarea noilor prevederi cresc, la fel si controalele din partea autoritatilor. Dar cum poti fi la zi cu modificarile din legislatia muncii si cum ar trebui sa actualizezi Regulamentul Intern astfel incat sa ramai in relatii legale corecte cu ai tai colegi?
Pus la dispozitie de BIA HR, 2021-05-27
Peste 40% dintre respondentii Work Trend Index, un sondaj global realizat de Microsoft, au declarat ca se gandesc sa-si paraseasca angajatorul anul acesta. Dar de ce planuiesc sa plece din companie? Pandemia i-a ajutat sa inteleaga lucrurile pe care le apreciaza cel mai mult si nu vor sa mai faca compromisuri. Afla pe larg din articol ce se afla in spatele cifrelor, care sunt asteptarile si motivatiile oamenilor din echipa ta in 2021.
Pus la dispozitie de Learning Architect, 2021-05-27
Continuam aceasta serie, despre care puteti afla mai multe pe pagina noastra de Facebook, cu povestea onesta din spatele rolului Rodicai Sfetu, Director de Resurse Umane, Generali Romania. Veti vedea un om care ne spune ceva foarte frumos: "Ne vom intoarce alte persoane la birou si va trebui sa reconstruim relatiile dintre noi". 
Pus la dispozitie de Learning Architect, 2021-05-27
Care este mecanismul la care echipa voastra reactioneaza? Cunoscandu-i pe colegi, este posibil sa stiti deja, iar daca nu stiti, puteti experimenta mai multe mecanisme pana cand il vei gasi pe cel potrivit pentru voi. Cu ajutorul acestui instrument veti afla mai multe despre cele 4 mecanisme.
Pus la dispozitie de Creasoft, 2021-05-31
In ultimul an s-a schimbat modul de lucru al salariatilor. Multe companii au fost obligate sa renunte, in totalitate sau partial, la spatiile de birouri. In prezent, pandemia pare a fi pe final si viata incepe sa revina la o forma apropiata de ceea ce a fost pana in 2020. Companiile au vazut si care sunt avantajele, care sunt economiile de costuri daca angajatii lucreaza din alte parti, nu de la biroul cu care erau invatati. Semnalele sunt ca, in urmatorii ani, va exista un mix intre munca de la birou si telemunca.
Pus la dispozitie de Oraroo, 2021-05-31
Odata cu inregistrarea de noi clienti, cat si cresterea adoptiei si utilizarii platformei Oraroo de catre clientii existenti, echipa Oraroo a identificat si alte nevoi de digitalizare si automatizare procese pe care le-a adresat prin extinderea functionalitatilor.
Pus la dispozitie de HR Sincron, 2021-05-31
Un software HR, oricat de performant ar fi, are nevoie, pentru a functiona optim la client, de o analiza de business solida, dedicata, si de o implementare in care partenerii sa colaboreze. Echipa Sincron HR analizeaza importanta implicarii clientului in procesul de implementare a unui soft HR. 
Pus la dispozitie de Smartree, 2021-05-31
Nu mai este demult un secret ca pentru angajati nu conteaza doar un pachet financiar atractiv, ci si cultura si mediul de lucru pe care le gasesc in cadrul companiei. Insa mentinerea acestei culturi poate reprezenta o adevarata provocare cand angajatii lucreaza de acasa. Asadar ce putem face pentru a mentine coeziunea echipei cand lucram distantati?
Pus la dispozitie de Smartree, 2021-05-31
La inceputul lunii mai a aparut o noua masura legislativa, Ordonanta de Urgenta nr. 36/2021 care reglementeaza cadrul legal de utilizare a semnaturii electronice a documentelor de munca, de acum inainte. Am detaliat toate informatiile legate de acest subiect in acest articol.
Pus la dispozitie de Smartree, 2021-05-31
Exit interview-urile iti pot oferi insight-uri cu adevarat valoroase despre sanatatea organizationala. Dar cum ii convingi pe fostii angajati sa le completeze? Cu ajutorul tool-urilor digitale, precum MyStaff Exit Interview. 
Pus la dispozitie de IziDoc, 2021-05-31
Dezastru dentar – aceasta este expresia care sumarizeaza consecintele unui an de izolare datorita pandemiei Covid-19 asupra sanatatii orale a oamenilor, prin cresterea numarului de carii dentare si avansarea bolilor gingivale, conform FDI World Dental Federation.
Pus la dispozitie de Wizrom, 2021-05-31
Chiar daca evolutia pandemiei deja incetineste, telemunca sau sistemul de lucru hibrid raman o realitate pe tot parcursul anului acesta. Mai ales ca, angajatii nu sunt inca dornici sa revina la birou zi de zi. In acest context, te-ai gandit daca poti sa asiguri conditiile de lucru ideale pentru echipa ta pe o perioada nedeterminata? Ai o solutie eficienta pentru a asigura pontajul de la distanta? Ai gasit o formula prin care sa facilitezi comunicarea intre colegi? 
Pus la dispozitie de Trend, 2021-06-02
Venim astazi catre compania pe care o reprezentati cu o propunere avantajoasa pentru accesul la intregul portofoliu de module de eLearning pe care il promovăm sub brandul eJourneys. In aceasta perioada dinamica si inca plina de provocari, clientii nostri sunt interesati de dezvoltarea unor programe de invatare hybrid care sa contina cat mai multe metodologii de invatare si care sa fie cat mai usor de implementat la nivel de intreaga organizatie intr-o perioada scurta de timp.
Pus la dispozitie de Microsoft, 2021-06-02
The recent global shift to remote work has created both opportunities and challenges for the future of our workforces. This is the time to make the most of the opportunities while also addressing its challenges. As the world of work has evolved, so have the tools available, and as we all navigate the accelerated change of an unprecedented time, we need to understand the new environment and get ready for the next disruption.
​CIM in forma electronica si cadrul legal
Pus la dispozitie de certSIGN, 2021-04-28

In ultima perioada se vorbeste din ce in ce mai mult despre semnarea documentelor de HR in format electronic. Si pana acum acest lucru era posibil si perfect legal, asa cum am aratat in articolele anterioare, oferind exemple de companii care au fasut deja acest pas, insa, in unele situatii chiar institutii ale statului repingeau forma electronica a documentelor de munca, deoarece aveau o interpretare proprie a legii.
Ne apropiem cu pasi repezi spre un cadru legal care sa specifice, mai clar decat pana acum, faptul ca semnatura electronica calificata aplicata pe un document transforma documentul intr-un inscris sub semnatura privata, conform art. 272 din Codul de procedura civila, deoarece poarta echivalentul semnaturii olografe pentru inscrisurile pe hartie.

Asadar, vom raspunde mai jos catorva intrebari pe care cu siguranta expertii domeniului resurselor umane si le-au pus de-a lungul timpului:

1. Cum se incheie un contract individual de munca?
Codul muncii (Legea nr. 53/2003)
Art. 16 alin. (1) reglementeaza ca un contract individual de munca se incheie in baza consimtamantului partilor, in forma scrisa, ca inscris sub semnatura privata, forma scrisa fiind o conditie pentru incheierea valabila a contractului. Asa cum prevede Codul muncii orice relatie de munca trebuie sa fie precedata de incheierea in forma scrisa a contractului individual de munca.
Art. 161 alin. (2): Copia contractului individual de munca se pastreaza la locul de munca definit conform alin. (1) pe suport hartie sau pe suport electronic, de catre persoana desemnata de angajator in acest scop, cu respectarea prevederilor privind confidentialitatea datelor cu caracter personal.

2. Dar ce inseamna inscris sub semnatura privata? 
Codul de procedura civila
Art 272 prevede ca inscrisul sub semnatura privata este acela care poarta semnatura partilor, indiferent de suportul sau material. Astfel, intelegem prin inscris sub semnatura privata documentul incheiat intre doua persoane, semnat de respectivele persoane, fara a fi necesare alte formalitati, cum ar fi: prezentarea la notar sau in fata altor autoritati. 
Si
Art. 272 prevede expres ca reprezinta inscris sub semnatura privata documentul semnat de parti, indiferent de suportul sau material, putand asadar sa fie incheiat pe suport hartie sau electronic.

3. Cum poate fi semnat electronic un document intocmit electronic pentru a putea fi considerat inscris sub semnatura privata? 
Pentru a intelege acest lucru trebuie sa facem o analogie cu inscrisul semnat pe hartie. Cand este acesta considerat ca indeplineste conditia de inscris sub semnatura privata? Atunci cand poarta semnatura olografa a partilor, respectiv atunci cand partile si-au scris de mana numele sau semnatura lor.
Pentru ca inscrisul electronic sa fie considerat inscris sub semnatura privata ar trebui sa i se ataseze echivalentul electronic al semnaturii olografe.
Odata cu schimbarea tehnologiei legiuitorul european, dar si cel roman s-au adaptat noilor cerinte si au prevazut expres ca semnatura electronica calificata este echivalenta cu semnatura olografa.
Art. 25 alin. (2) din Regulamentul nr. 910/2014 privind identificarea electronica si serviciile de incredere pentru tranzactiile electronice pe piata interna si de abrogare a Directivei 1999/93/CE.
(Regulamentul eIDAS) prevede ca o semnatura electronica calificata are efectele juridice echivalente cu cele ale semnaturii olografe.
Deducem ca un inscris electronic caruia i se ataseaza o semnatura electronica calificata este un inscris sub semnatura privata, conform art. 272 din Codul de procedura civila, deoarece poarta echivalentul semnaturii olografe pentru inscrisurile pe hartie.

4. Este documentul electronic, semnat cu semnatura calificata, acceptat de institutiile statului?
Da! Potrivit OUG 38/2020, art. 5 „Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, autoritatile si institutiile publice au obligatia primirii inscrisurilor semnate cu semnatura electronica.”

5. Putem accepta Regulamentul eIDAS ca aplicabil in Romania?
Regulamentul eIDAS a fost adoptat de catre Parlamentul European si Consiliul Uniunii Europene si a devenit obligatoriu pentru toate statele membre ale Uniunii Europene din 1 iulie 2016. Trebuie sa amintim ca regulamentul ca act normativ european, conform prevederilor Tratatului de Functionare a Uniunii Europene la care Romania este parte, se aplica direct statelor membre fiind obligatoriu in toate aspectele sale fara a fi necesara adoptarea unor legi interne de aplicare.
Articolul 288 din TFUE prevede “Regulamentul are aplicabilitate generala. Acesta este obligatoriu in toate elementele sale si se aplica direct in fiecare stat membru.”
Astfel ca fiecare cetatean roman si orice persoana jurdica, institutie publica sau autoritate publica trebuie sa respecte Regulamentul 910/2014 si sa ii accepte efectele pe teritoriul Romaniei.
Putem concluziona ca semnarea electronica cu semnatura electronica calificata in conformitate Regulamentul eIDAS a contractelor individuale de munca este posibila si mai mult autoritatile trebuie sa recunoasca orice astfel de documente.
 
Care este solutia? Semnatura electronica calificata!
Semnatura electronica calificata inseamna:
  • sa fie bazata pe un certificat digital calificat emis semnatarului;
  • sa fie realizata cu un dispozitiv calificat pentru crearea semnaturilor electronice* (Qualified Signature Creation Device) aflat exclusiv sub controlul semnatarului**.
* Lista dispozitivelor calificate pentru crearea semnaturilor electronice, inclusiv pentru cele realizate la distanta, aprobata la nivelul Comisiei Europene se poate consulta direct pe site-ul comisiei.
** Paragraful 52 al Regulamentul UE eIDAS 910/2014.
 
Exista doua variante ale semnaturii electronice calificate
  • cu token
  • cu certificat stocat in cloud – solutia de semnare la distanta Paperless
Care sunt beneficiile semnaturii calificate?

In cifre?

 
* Conform studiului IDC „Electronic Signature — the Gateway to Digitization”.
In aspectul de business?
  • reducerea timpilor de semnare a unui contract de munca sau orice alt document complementar acestuia de la cateva zile la cateva minute;
  • 100% acoperire legala prin utilizarea unui instrument reglementat si recunoscut prin lege, atat la nivel national cat si european;
  • accelerarea procesului decizional necesar deciziilor majore, care atrag raspunderea angajatului si a angajatorului;
  • implementare mai rapida si cu un efort mult diminuat in ceea ce priveste modificarile legislative, sau organizationale, cu impact in relatia contractuala cu angajatii;
  • reducerea semnificativa a timpilor alocati strict formalitatilor va asigura mai multa atentie si initiativa pentru celelalte procese care aduc valoare companiei: recrutarea, motivarea si evaluarea angajatilor.

Vezi toate articolele scrise de certSIGN

Alte articole

 
Prima pagina | Denegare de responsabilitate | Contact
Copyright © 2011 HR Club. Toate Drepturile Rezervate