Prima pagina | Intalniri HR Partner | Articole | Stiri | Cursuri si evenimente | Inscrie-te pe HR Partner | Contact
   
 
 
 
 
Pus la dispozitie de Oana Niculae, 2024-04-23
A fost o intrebare pe care am adresat-o tacut in timpul unei conferinte recente la care am participat. S-a nascut din aprecierea eforturilor acestor specialisti de a gasi un echilibru si un fir rosu de integrare a noului stil lucrativ si a celor “80 de noi masuri legislative numai in 2024”.
Pus la dispozitie de Oana Niculae, 2024-04-23
Decizia profesionala de a deveni si suportul oamenilor de business, de a veni in sprijinul lor cu procese de reinvatare, implementare si dezvoltare prin coaching, a cuprins si-mi cuprinde in continuare cu incredere dorinta de a sustine liderul de astazi, si de astazi inainte, in a-si asuma, cu responsabilitate si transparenta, impactul si influenta pe care le aduce prin prezenta si contributia personala si profesionala.
Pus la dispozitie de HART Consulting, 2024-04-23
Robert Hogan, PhD, fondatorul si presendintele Hogan Assessments, afirma ca: ”Un leader smerit genereaza implicare”.  Asadar, este nevoie de o persoana smerita pentru a construi si mentine o echipa performanta.
Pus la dispozitie de Wellnessentially, 2024-04-23
Stim ca esti stresat la serviciu. Stim ca ai oameni in echipa care sunt stresati si stim ca stresul este de fapt cauza principala a multora dintre afectiunile de santate cu care ne confruntam cu totii in 2024.
Pus la dispozitie de BIA, 2023-04-25
Conform prevederilor Hotararii nr. 970/2023, companiile au avut termen pana la data de 17 aprilie 2024 sa implementeze metodologia privind prevenirea si combaterea hartuirii. Daca ai ratat insa acest termen, ar trebui sa faci toate demersurile necesare cat mai curand.
Pus la dispozitie de BIA, 2024-04-25
"Nu se potriveste culturii companiei si am decis sa intrerupem colaborarea!" E una dintre concluziile frecvente in evaluarea unui angajat dupa perioada de proba sau chiar mai devreme. Dar cum poti evita aceasta situatie, care este costisitoare din punct de vedere financiar, dar si ca timp si imagine pentru companie?
Pus la dispozitie de Co-Factor, 2024-04-25
Pe langa atingerea obiectivelor, noi credem ca exista si alte aspecte ale performantei ce trebuie valorificate. Spre exemplu, evaluarea competentelor, care implica analiza abilitatilor, aptitudinilor, comportamentelor si capacitatilor angajatilor in contextul muncii lor.
Pus la dispozitie de Co-Factor, 2024-04-25
Ai observat ca feedback-ul declanseaza in noi emotii puternice si sentimentul de a fi judecat? Este normal, pentru ca, de cele mai multe ori, vine din partea unei autoritati, iar acest lucru induce teama. Pentru a depasi aceasta bariera, iata cateva lucruri pe care le poti face, sa sporesti performanta angajatilor, prin feedback.
Pus la dispozitie de Smartree, 2024-04-26
Setarea prioritatilor reprezinta pentru liderii de HR un proces extrem de important, de care depinde atat succesul departamentului de HR, cat si al intregii organizatii. Un sondaj Gartner a venit in intampinarea provocarilor cu care se confrunta HR managerii si a realizat un top 5 actiuni de intreprins in 2024. 
Pus la dispozitie de Smartree, 2024-04-26
Bunastarea unei organizatii depinde in mare parte si de cat de eficient si bine pus la punct este procesul de salarizare. Externalizarea acestui proces vine la pachet cu o multime de beneficii precum economie de timp si resurse, expertiza, consultanta permanenta si o gestionare eficienta a resurselor umane.
Pus la dispozitie de Smartree, 2024-04-26
Respectarea reglementarilor in vigoare reprezinta una dintre conditiile esentiale pentru orice organizatie de succes, iar o modificare legislativa de impact este si cea referitoare la concediile medicale. Incepand cu luna aprilie, noi tipuri de concedii medicale figureaza pe lista exceptarilor de la plata contributiei la asigurarile sociale de sanatate (CASS).
Pus la dispozitie de Romanian Software, 2024-04-29
55% dintre oamenii de HR se asteapta ca gestionarea cresterii costurilor salariale din cauza inflatiei sa reprezinte cea mai mare provocare de business in 2024. Care sunt cele mai presante provocari legate de candidati? Ce piedici avem in procesul de recrutare? 
Pus la dispozitie de Romanian Software, 2024-04-29
Cum stau lucrurile pe piata muncii in ultima vreme? Pana in anul 2030, se prevede o nevoie de peste 600.000 de persoane pentru a ocupa posturi care necesita competente avansate, in conditiile in care doar 1% din populatia cu varsta intre 25 si 64 de ani participa la programe de formare profesionala.
Pus la dispozitie de Wizrom Software, 2024-04-29
Digitalizarea in domeniul resurselor umane nu este doar o adaptare la progresul tehnologic, ci o oportunitate de a revolutiona complet modul in care functionează departamentul tau. Adoptarea unor solutii software specializate este esentiala pentru a creste eficienta, a raspunde cerintelor pietei in schimbare si a ramane competitiv. 
Pus la dispozitie de SHL Romania, 2024-04-29
Implicarea si performanta angajatilor sunt factori cruciali in succesul organizatiei dar intrebarea e cum poti debloca intregul potentialul echipei pentru a creste productivitatea? 

 
Pus la dispozitie de Pharma Nord, 2024-04-29
Aceste doua functii cognitive importante tind sa ne incetineasca sau sa ne joace feste, pe masura ce inaintam in varsta. Aceasta poate fi o provocare, mai ales daca ai un job care necesita multa planificare si gandire creativa.
Pus la dispozitie de CODECS, 2024-04-30
In ciuda progreselor tehnologice pe care le-am facut si le facem, munca unei organizatii este facuta de oameni. Oamenii sunt aceia care alcatuiesc interfata cu clientul, realizeaza produsul, presteaza serviciul, planifica si coordoneaza, imbunatatesc procese, asigura calitatea si aduc profit.
Pus la dispozitie de Andreea Gheorghita, Doru Paducel & Ana M. Marin, 2024-04-30
Iti creezi timp si spatiu pentru a te asculta pe tine insuti?  Un articol util despre modele si practici de reflectie si reflexie scris de colegii nostri de la EMCC Romania.
Pus la dispozitie de Corporate Dynamics, 2024-04-30
Acest articol contine informatii utile top managerilor, directorilor HR si coordonatorilor HSE interesati sa implementeze in organizatia lor programe de tip Autoritatea sa Opresti Munca (in engleza Stop Work Authority – SWA).
Pus la dispozitie de Corporate Dynamics, 2024-04-30
Articolul da o imagine de ansamblu asupra modului in care pot fi setate elementele care contribuie la o experienta a clientilor controlabila si de buna calitate.
Pus la dispozitie de Thomas International Romania, 2024-04-30
Descopera cum instrumentele Thomas au fost integrate in programul de dezvoltare a leadershipului unei mari universitati din Marea Britanie pentru a o diferentia ca angajator.
Pus la dispozitie de Thomas International Romania, 2024-04-30
Intr-un interviu realizat de Thomas International cu Alicia Collinson, Senior Associate la Thrive Law, au fost explorate aspectele cruciale ale bunastarii angajatilor si sanatatii mentale in organizatii. Alicia a oferit idei valoroase despre provocarile comune cu care se confrunta organizatiile si sfaturi practice pentru a le depasi. 
Pus la dispozitie de Business Apps, 2024-04-30
Worktelligent redefineste managementul cererilor de asistenta in modulul Employee Service Center, integrand Machine Learning pentru clasificarea automata a e-mailurilor in tichete, imbunatatind astfel timpul de raspuns cat si legatura dintre angajati si HR Ops.
Pus la dispozitie de Marco Polo CEE, 2024-05-07
Ultimii ani gasesc organizatiile din ce in ce mai preocupate de construirea unui mediu de lucru motivant si plin de scop pentru membrii generatiei Z, urmati indeaproape de Millenials. Tinand cont de contextul global in care ne aflam, caracterizat de instabilitate, de o populatie care imbatraneste, de noi tendinte legate de ce anume ne dorim de la locul de munca, acest focus pe generatiile mai noi e lesne de inteles. 
Pus la dispozitie de Business Apps, 2024-05-07
Worktelligent redefineste managementul cererilor de asistenta in modulul Employee Service Center, integrand Machine Learning pentru clasificarea automata a e-mailurilor in tichete, imbunatatind astfel timpul de raspuns cat si legatura dintre angajati si HR Ops.
Pus la dispozitie de Clinica Aproape, 2024-05-07
In mod frecvent suntem expusi la schimbari si provocari care ne cer sa ne adaptam si sa ne integram noi rutine in viata noastra. De la tranzitiile majore la cele mai mici ajustari, capacitatea noastra de a face fata schimbarii si de a ne adapta este esentiala pentru succesul si bunastarea noastra.
​CIM in forma electronica si cadrul legal
Pus la dispozitie de certSIGN, 2021-04-28

In ultima perioada se vorbeste din ce in ce mai mult despre semnarea documentelor de HR in format electronic. Si pana acum acest lucru era posibil si perfect legal, asa cum am aratat in articolele anterioare, oferind exemple de companii care au fasut deja acest pas, insa, in unele situatii chiar institutii ale statului repingeau forma electronica a documentelor de munca, deoarece aveau o interpretare proprie a legii.
Ne apropiem cu pasi repezi spre un cadru legal care sa specifice, mai clar decat pana acum, faptul ca semnatura electronica calificata aplicata pe un document transforma documentul intr-un inscris sub semnatura privata, conform art. 272 din Codul de procedura civila, deoarece poarta echivalentul semnaturii olografe pentru inscrisurile pe hartie.

Asadar, vom raspunde mai jos catorva intrebari pe care cu siguranta expertii domeniului resurselor umane si le-au pus de-a lungul timpului:

1. Cum se incheie un contract individual de munca?
Codul muncii (Legea nr. 53/2003)
Art. 16 alin. (1) reglementeaza ca un contract individual de munca se incheie in baza consimtamantului partilor, in forma scrisa, ca inscris sub semnatura privata, forma scrisa fiind o conditie pentru incheierea valabila a contractului. Asa cum prevede Codul muncii orice relatie de munca trebuie sa fie precedata de incheierea in forma scrisa a contractului individual de munca.
Art. 161 alin. (2): Copia contractului individual de munca se pastreaza la locul de munca definit conform alin. (1) pe suport hartie sau pe suport electronic, de catre persoana desemnata de angajator in acest scop, cu respectarea prevederilor privind confidentialitatea datelor cu caracter personal.

2. Dar ce inseamna inscris sub semnatura privata? 
Codul de procedura civila
Art 272 prevede ca inscrisul sub semnatura privata este acela care poarta semnatura partilor, indiferent de suportul sau material. Astfel, intelegem prin inscris sub semnatura privata documentul incheiat intre doua persoane, semnat de respectivele persoane, fara a fi necesare alte formalitati, cum ar fi: prezentarea la notar sau in fata altor autoritati. 
Si
Art. 272 prevede expres ca reprezinta inscris sub semnatura privata documentul semnat de parti, indiferent de suportul sau material, putand asadar sa fie incheiat pe suport hartie sau electronic.

3. Cum poate fi semnat electronic un document intocmit electronic pentru a putea fi considerat inscris sub semnatura privata? 
Pentru a intelege acest lucru trebuie sa facem o analogie cu inscrisul semnat pe hartie. Cand este acesta considerat ca indeplineste conditia de inscris sub semnatura privata? Atunci cand poarta semnatura olografa a partilor, respectiv atunci cand partile si-au scris de mana numele sau semnatura lor.
Pentru ca inscrisul electronic sa fie considerat inscris sub semnatura privata ar trebui sa i se ataseze echivalentul electronic al semnaturii olografe.
Odata cu schimbarea tehnologiei legiuitorul european, dar si cel roman s-au adaptat noilor cerinte si au prevazut expres ca semnatura electronica calificata este echivalenta cu semnatura olografa.
Art. 25 alin. (2) din Regulamentul nr. 910/2014 privind identificarea electronica si serviciile de incredere pentru tranzactiile electronice pe piata interna si de abrogare a Directivei 1999/93/CE.
(Regulamentul eIDAS) prevede ca o semnatura electronica calificata are efectele juridice echivalente cu cele ale semnaturii olografe.
Deducem ca un inscris electronic caruia i se ataseaza o semnatura electronica calificata este un inscris sub semnatura privata, conform art. 272 din Codul de procedura civila, deoarece poarta echivalentul semnaturii olografe pentru inscrisurile pe hartie.

4. Este documentul electronic, semnat cu semnatura calificata, acceptat de institutiile statului?
Da! Potrivit OUG 38/2020, art. 5 „Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, autoritatile si institutiile publice au obligatia primirii inscrisurilor semnate cu semnatura electronica.”

5. Putem accepta Regulamentul eIDAS ca aplicabil in Romania?
Regulamentul eIDAS a fost adoptat de catre Parlamentul European si Consiliul Uniunii Europene si a devenit obligatoriu pentru toate statele membre ale Uniunii Europene din 1 iulie 2016. Trebuie sa amintim ca regulamentul ca act normativ european, conform prevederilor Tratatului de Functionare a Uniunii Europene la care Romania este parte, se aplica direct statelor membre fiind obligatoriu in toate aspectele sale fara a fi necesara adoptarea unor legi interne de aplicare.
Articolul 288 din TFUE prevede “Regulamentul are aplicabilitate generala. Acesta este obligatoriu in toate elementele sale si se aplica direct in fiecare stat membru.”
Astfel ca fiecare cetatean roman si orice persoana jurdica, institutie publica sau autoritate publica trebuie sa respecte Regulamentul 910/2014 si sa ii accepte efectele pe teritoriul Romaniei.
Putem concluziona ca semnarea electronica cu semnatura electronica calificata in conformitate Regulamentul eIDAS a contractelor individuale de munca este posibila si mai mult autoritatile trebuie sa recunoasca orice astfel de documente.
 
Care este solutia? Semnatura electronica calificata!
Semnatura electronica calificata inseamna:
  • sa fie bazata pe un certificat digital calificat emis semnatarului;
  • sa fie realizata cu un dispozitiv calificat pentru crearea semnaturilor electronice* (Qualified Signature Creation Device) aflat exclusiv sub controlul semnatarului**.
* Lista dispozitivelor calificate pentru crearea semnaturilor electronice, inclusiv pentru cele realizate la distanta, aprobata la nivelul Comisiei Europene se poate consulta direct pe site-ul comisiei.
** Paragraful 52 al Regulamentul UE eIDAS 910/2014.
 
Exista doua variante ale semnaturii electronice calificate
  • cu token
  • cu certificat stocat in cloud – solutia de semnare la distanta Paperless
Care sunt beneficiile semnaturii calificate?

In cifre?

 
* Conform studiului IDC „Electronic Signature — the Gateway to Digitization”.
In aspectul de business?
  • reducerea timpilor de semnare a unui contract de munca sau orice alt document complementar acestuia de la cateva zile la cateva minute;
  • 100% acoperire legala prin utilizarea unui instrument reglementat si recunoscut prin lege, atat la nivel national cat si european;
  • accelerarea procesului decizional necesar deciziilor majore, care atrag raspunderea angajatului si a angajatorului;
  • implementare mai rapida si cu un efort mult diminuat in ceea ce priveste modificarile legislative, sau organizationale, cu impact in relatia contractuala cu angajatii;
  • reducerea semnificativa a timpilor alocati strict formalitatilor va asigura mai multa atentie si initiativa pentru celelalte procese care aduc valoare companiei: recrutarea, motivarea si evaluarea angajatilor.

Vezi toate articolele scrise de certSIGN

Alte articole

 
Prima pagina | Denegare de responsabilitate | Contact
Copyright © 2011-2023 HR Club. Toate Drepturile Rezervate